بازاریابی شبکه های اجتماعی

9 مهر, 1399, 0نظر

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی برای افزایش ورودی سایت

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) که به اختصار SMM نیز گفته می‌شود یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ  است که شما می‌توانید با استفاده از آن مخاطبان زیادی را به سمت کسب‌وکار خود هدایت کنید و به فروش بیشتر و افزایش نرخ تبدیل وب‌سایت‌تان کمک کنید. در این مقاله شما را با 5 استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا خواهیم کرد.

۱. اهدافی که در فضای مجازی دنبال می کنید را تعیین کنید

به منظور  تعیین اهداف رسانه اجتماعی‌تان، در مورد نوع کاری که باید انجام دهید فکر کنید و هدفی را دنبال کنید که SMART باشد (اول کلمات خاص، قابل سنجش، قابل دستیابی، مربوط، و زمان محدود). کسب و کارهای متفاوت، دارای هدف های متفاوتی‌اند، لذا گزینه‌هایتان را مشخص کرده، و اجازه دهید هدف‌هایتان باقی استراتژی‌تان را هدایت کنند. در اینجا 5 هدف کلی در رسانه اجتماعی آورده شده‌است که می‌توانید از آنها به عنوان یک نقطه شروع استفاده کنید:

  • افزایش آگاهی برند: این برای کسب‌وکارهای جدیدتری که در تلاشند برندشان را در فضای اجتماعی رو به رشد و متعامل‌تر معروف کنند، مناسب است.
  • ایجاد سرنخ‌های جدید: اگر به دنبال سرنخ‌های جدیدی هستید، می توانید از رسانه اجتماعی به منظور گرفتن ایمیل مشترکین، ثبت کننده ی وقایع و سرنخ‌های جدید استفاده کنید.
  • ایجاد ترافیک وب سایت: اکر کسب و کار شما به دنبال افزایش ترافیک به پست های بلاگ یا صفحات محصولات در وب سایتتان می‌باشد، می‌توانید لینک‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا ترافیک را به سایت خودتان برگردانید.
  • افزایش فروش‌های آنلاین: اگر دارای کسب‌وکار تجاری الکترونیکی هستید، می‌توانید از رسانه اجتماعی به منظور تبلیغات و افزایش فروش استفاده کنید.
  • استوار ساختن پشتیبانی از مشتری: اگر کسب‌وکار شما نیازمند یک جایگاه مرکزی برای پاسخ به سوالات و دغدغه‌های مشتری‌ست، می‌توانید از رسانه اجتماعی به عنوان یک هاب استفاده کنید تا به صورت آنلاین با مشتریانتان تعامل داشته‌باشید.

۲. تعیین کنید که کدام راه های رسانه اجتماعی به درد شما می خورند

انتخاب راه های مناسب رسانه اجتماعی با درک مخاطبین هدف و اینکه دوست دارند بیشتر از کدام شبکه‌های اجتماعی  استفاده کنند، شروع می شود. مجراهای رسانه اجتماعی‌ای که برای تمرکز روی آنها انتخاب می‌کنید، باید برای اهداف شما نیز مناسب باشند. برای مثال، اگر شما یک B2B هستید که می خواهید سرنخ های بیشتری به دست آورید، لینکدین یک مجرای به درد بخور برای شما به حساب می‌آید.

پیشنهاد میکنم این مقاله را هم مطالعه کنید: آموزش حرفه ای اینستاگرام

اگر تازه با بازاریابی رسانه اجتماعی آشنا شده‌اید، بهتر است که از ابتدا روی یک روش تمرکز کنید، و ابتدا حضورتان را آنجا پررنگ کرده و رشد کنید.  فیسبوک و اینستاگرام اغلب بهترین گزینه برای شروع می‌باشند. وقتی که بیشتر احساس راحتی کردید، می‌توانید در شبکه های بیشتری توسعه پیدا کنید تا در صورتی که مخاطبین تان از مجراهای بیشتری استفاده می‌کردند به آنها دسترسی بیشتری داشته‌باشد.

۳. ایجاد حساب‌های شبکه‌های اجتماعی

چند دقیقه را به ثبت نام برای حساب‌هایتان اختصاص دهید. این ساده ترین مرحله در این لیست است. ثبت نام در تمام مجراهای اصلی رسانه‌های اجتماعی رایگان است، و همه آنها نیز به راحتی در صفحه اصلی شان دارای لینک ثبت نام هستند. در بعضی از شبکه ها، همانند فیسبوک شما باید ابتدا یک حساب شخصی ایجاد کنید و سپس صفحه‌ای برای کسب‌وکارتان راه بندازید.

در اینجا لینک هایی که به آنها نیاز پیدا خواهید کرد، آورده شده است:

  • فیسبوک: به منظور ایجاد صفحه کسب‌وکاری در فیسبوک، باید ابتدا یک پروفایل شخصی ایجاد کنید. ایجاد یک حساب کسب‌وکاری منوط به ایجاد حساب شخصی‌ست.
  • توییتر: ایجاد یک حساب شما را ملزم به داشتن یک نام می‌کند، اما زیاد به این مرحله فکر نکنید. در صورتی که خواستید می توانید بعدا نامتان را تغییر دهید.
  • اینستاگرام: اپ اینستاگرام را برای دستگاه موبایلتان دانلود کنید تا بتوانید حسابی را ایجاد کنید. برای تشخیص و تحلیل بهتر، حساب کسب‌وکاری را انتخاب کنید.
  • لینکدین: ابتدا یک حساب شخصی ایجاد کنید، تا بتوانید به سادگی برای کسب‌وکارتان یک صفحه شرکتی باز کنید.
  • یوتیوب: گوگل مالک یوتیوب است، لذا ابتدا به یک حساب گوگل نیاز پیدا خواهید کرد. سپس می توانید یوتیوب را مشاهده کنید و صفحه تان را با اطلاعات کسب و کارتان شخصی سازی کنید.

 

  1.  ایجاد یک برنامه‌ زمانی برای شبکه‌های اجتماعی

یک برنامه‌ی رسانه اجتماعی یک تقویم از ایده‌های محتوایی‌ست که به شما کمک می‌کند به طور منسجم محتوایی با کیفیت را در رسانه اجتماعی پست کنید، که این در واقع کلید دستیابی به اهداف و افزایش فالویینگتان می‌باشد. رسانه اجتماعی تماما به انسجام ربط دارد، لذا شما باید 15 تا 20 دقیقه در روز را به رسانه اجتماعی‌تان اختصاص دهید تا با فالورهایتان به طور منظم تعامل داشته باشید و پست کنید.

برای شروع، لیستی از انواع محتوایی که می‌خواهید به طور منظم پست کنید تهیه کنید. در ذهن داشته باشید که نیاز نیست تمام محتواهایتان خودخواهانه و یا تبلیغاتی باشد. یک روش رایج در رسانه های اجتماعی تبعیت از قانون 20/80 است، بدین معنی که 80 درصد از محتوا مفید، آموزشی، و یا سرگرم کننده است و 20 درصد آن مربوط به فروش باشد.

برای مثال یک استودیوی یوگا ممکن است بخواهد ترکیبی از محتوا که شامل نقل‌قول‌های انگیزشی، نکاتی در قالب یک ویدیوی 30 ثانیه از سازندگانشان، لینک به برنامه ی هفتگی، مقالات مفید، تخفیف‌ها برای اعضای جدید، و عکس‌هایی از کلاس‌های اخیرشان را پست کند.

  1. تبلیغ کانال‌های شبکه‌های اجتماعی‌

تبلیغ مجراهای رسانه اجتماعی‌تان به معنی پخش کردن نام مجرایتان است تا مردم بیشتری شما را دنبال کنند. این بهترین راه برای رشد فالویینگ‌تان می‌باشد تا تمام پست هایتان تا حد امکان توسط مردم دیده شود. شاید شما جایگاه‌های بیشتری برای ارتقای مجراهای رسانه اجتماعی‌تان داشته باشید و تاثیرگذاری از طریق آنها هزینه‌ای نداشته‌باشد.

در اینجا جاهایی که می توانید مجرایتان را تبلیغ کنید آورده شده است:

  • وب سایتتان: دکمه هایی را برای اتصال مجراهای اجتماعی‌تان ایجاد کنید، تا بازدیدکنندگان وب‌سایتتان بتوانند به سادگی حساب‌های اجتماعی‌تان را پیدا کنند.
  • لیست ایمیلتان: زمانی که شما حساب اجتماعی‌تان را راه اندازی کردید، به لیست ایمیلتان اطلاع دهید. سپس دکمه‌هایی را در مجراهایی اجتماعی‌تان در پاورقی هر ایمیل بازاریابی‌تان قرار دهید.
  • امضای ایمیل‌تان: لینک های رسانه اجتماعی را به امضای ایمیل کسب‌وکاری‌تان اضافه کنید.
  • ایمیلی به کارمندانتان ارسال کنید: کارمندان خود را تشویق کنید که مجرای رسانه اجتماعی شما را فالو کنند و مخاطبین آنها را به انجام این کار دعوت کنید.
  • نمادی در فروشگاه: نمادی را در فروشگاهتان با اسم یا URL رسانه اجتماعی‌تان قرار دهید.
  • دیگر رسانه های اجتماعی‌تان: مخاطبینتان را تشویق کنید تا شما را در رسانه های متعددی فالو کنند.
  • تبلیغات اجتماعی: می توانید تبلیغاتی را اجرا کنید تا به چشم اعضای مخاطب جدید بیایید.

اگر شما هم دنبال یادگیری اینستاگرام هستید در کلاس های  دیجیتال مارکتینگ تیمورا ثبت نام کنید.

 

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *