
3 شهریور, 1399, 0نظر
دیجیتال مارکتینگ آموزش بازاریابی دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است که برای فروش و ایجاد یک ارتباط گسترده با دنیای دیجیتال مخصوصا کسب و کارهای آنلاین بسیار حیاتی است. اصطلاح بازاریابی اینترنتی ، اصطلاحی قدیمیتر است و بیشتر در دههی نود میلادی رواج داشت. با گذر زمان و گسترش و تنوع ابزارهای بازاریابی دیجیتال، به تدریج اصطلاح دیجیتال مارکتینگ جایگزین آن شد. استفاده از روش های جدید بازاریابی همیشه مهمترین بحث کسب و کارهای آنلاین است
که برای فروش بیتر و راه یابی به بازارهای بزرگ تر همیشه مورد توجه بوده است. برای اینکه بتوانید از ابزارهای بازاریابی
تعریف دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ به مجموعه ای از فعالیت هایی گفته میشود که در بستر اینترنت و دستگاه های الکترونیکی انجام شود گفته میشود.
در این نوع از بازاریابی دیجیتال که اختصاراً بازاریابی آنلاین گفته میشود، شما با استفاده از اینترنت و نیز شاید
با کمک گرفتن از سایر ابزارهای دیجیتال گفته شده به سرعت بیشتر و دقیقتر با مشتریان ارتباط برقرار میکنید
و هرکدام از کمپینهای شما اگر بازدهی خوبی با توجه به هزینه آن ایجاد نکرده است آن را تکرار نخواهید کرد.
حتی در این نوع، شما میتوانید برای بخشی از مشتریان خود یک کمپین متفاوت از بخشی دیگر طراحی میکنید
(آزمون A/B) تا بسنجید کدام کمپین موفقتر بوده تا دیگری را متوقف کنید که این امر باعث میشود هزینهها و بازدهی شما به شدت بهبود یابد.
ابزارهای بازاریابی
- بازاریابی توسط موتورهای جستجو
- بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- استراتژی محتوا
- تبلیغات بر اساس محتوا
- تبلیغات کلیکی
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- تبلیغات بنری
- ایمیل مارکتینگ
- موبایل مارکتینگ
- تولید محتوا
- بازاریابی ویروسی دیجیتال
چرا باید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟
بازاریابی مدرن در مقایسه با بازاریابی سنتی مزایای غیرقابل انکاری دارد که استفاده از آن را به یک امر ضروری تبدیل کرده است. برخی از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ عبارت است از:
- دسترسی سریع و آسان به مخاطب هدف
شناخت مخاطب و نیازهای او یکی از مهمترین مراحل بازاریابی است اما این تازه آغاز کار است
شما باید پیام متناسب با خواست و نیاز مخاطب را تهیه کنید و اگر تمام این مراحل را به درستی انجام دهید
وارد سخت ترین مرحله کار یعنی رساندن پیام به مخاطب (که در اینجا بازار هدف و مشتریانتان هستند) میشوید.
دیجیتال مارکتینگ با ابزارهایی که در اختیار شما میگذارد کمک میکند ساده تر به مخاطب دسترسی پیدا کنید و پیامها را به بهترین شکل ممکن در اختیارش قرار دهید.
- در اختیار قراردادن ابزارهای سنجش و اندازه گیری
پس از اجرای کمپین های مختلف با کمک ابزارهای دقیق میتوان میزان موفقیت کمپین را سنجید. پیش از این اندازه گیری دقیق کار دشواری بود و بعضا نیاز به هزینه های هنگفت داشت.
- قیمت مناسب
در مقایسه با شیوه های سنتی، هزینه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار پایین تر است و بازگشت سرمایه بیشتری را هم در پی دارد.
امکانات متنوع تبلیغاتی
تنوع امکانات تبلیغاتی ابزارهای بازاریابی دیجیتال بسیار زیاد است و برای هر دسته از مخاطبان میتوان پیام را به شیوه اثرگذار ارائه کرد.
قابلیت بهبود سیستم در سریع ترین زمان ممکن
بهبود و ارتقای ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار ساده است و به همین دلیل به محض تغییر استراتژی میتوان آن را بهبود و ارتقا داد.
موارد فوق تنها بخشی از مزایای بازار یابی هستند. یک تصور اشتباه در مورد انواع روش های بازاریابی دیجیتال وجود دارد که این است : ارزان بودن، مهمترین مزیت آنهاست. در حالی که بازاریابی دیجیتال اگرچه این امکان را دارد که با روش های ارزان قیمت شروع شود،
اما اگر بخواهیم به صورت اصولی و حساب شده به طراحی کمپین های تبلیغاتی اقدام بکنیم و برنامه ریزی استراتژیک مناسب داشته باشیم، با بودجه کم و محدود نمیتوانیم این کار را انجام دهیم. استفاده بهینه از تمام این ابزارها در دنیای دیجیتال، می تواند سینرژی مناسبی را جهت گسترش یک کسب و کار در اینترنت ایجاد نماید.
به عبارت دیگر، دیجیتال مارکتینگ به استفاده مناسب از ابزارهای پیشرفته جهت ایجاد معماری و ساختار حرفه ای در بستر اینترنت و گسترش آنها از طریق هدف گذاری و تعیین استراتژی مناسب در این زمینه اطلاق می شود.

بازاریابی دیجیتال و ابزار و تکنیکهایش در عرصه تکنولوژی که در آن تجارت در حال رونق گرفتن است، برای صاحبان کسبوکارها بهترین شانسها را برای رقابت، بقا و حتی رشد کسبوکار فراهم میکنند. در زیر، برخی از نکات در مورد مزایای دیجیتال مارکتینگ کمک به رشد برند شما نوشته شده است.
بازاریابی هدفمند
اتصال مشتریان خود با نقاط تعامل مناسب میتواند به شما یک دیدگاه نسبت به آنچه مخاطبان در مورد شما میدانند بدهد. بازاریابی اینترنتی به کسبوکار شما کمک میکند تا محصولات خود را به مشتریان خود به فروش برسانید و یا اینکه باعث میشود بر روی خدمات خود سرمایهگذاری کنید و آنها را مورد هدف قرار دهید.
آناند تاکور، کارمند ارشد فود ورکس میگوید: « دیجیتال مارکتینگ در عصر حاضر برای کسبوکارها بسیار ضروری است. بخصوص برای یک سیستم مبتنی بر فرانچایز که در آن یک نماینده فروش ممکن است دارای قابلیتهای متفاوتی در مقایسه با دیگر نماینده فروش ها باشد و تمام یادگیریها باید به اشتراک گذاشته شود و اهداف مشتری باید برای فرانچایزهای متفاوت، مختلف باشد».
ایجاد وفاداری برای برند
یکی دیگر از مزایای دیجیتال مارکتینگ فرصتهای منحصربهفردی برای کسبوکار شما و مشهور شدن برند شما فراهم میکند و تعداد مشتریهای شما را نیز افزایش میدهد. اینترنت باعث نمایان شدن برندهای کسبوکارهای کوچک و بزرگ میشود. این امر کمک میکند تا اعتماد مشتریان را افزایش داده و روابط خود را با مخاطبان توسعه دهد.
مشتریانی که با عمل شما راضی هستند، قطعاً تجربه خود را با دیگران به اشتراک میگذارند. این امر فرصتهای جدیدی را برای رشد و گسترش بازارهای بزرگ به ارمغان میآورد. دیجیتال مارکتینگ برای شما اعتبار کسب میکند و به شما کمک میکند تا بهعنوان یک متخصص در زمینه موردنظر خودتان دیده شوید.
دسترسی گستردهتر
نیراج مدیرعامل Frozen Junction میگوید: « بازاریابی اینترنتی یک ابزار شگفتانگیز است و به ما کمک میکند
تا به همهی حوزههایی که از طریق رسانههای چاپی دسترسی به آنها امکانپذیر نیست، به آنها دسترسی پیدا کنیم.
شبکههای اجتماعی میتوانند بهکل دنیا کمک کنند؛ بنابراین با استفاده از شبکههای اجتماعی، درصد دسترسی به برندهای باکیفیت
به میزان قابلتوجهی افزایش پیدا میکند».
بازاریابی اینترنتی در زمینههایی همچون کسب مشتری و تعامل با آنها، به ما کمک میکند. بازاریابی اینترنتی معیارهای خاصی را ارائه میدهد
که میتواند برای اطمینان از عملکردهای مطلوب، مورد تجزیهوتحلیل و ردیابی قرار بگیرد، درحالیکه اعداد، در تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
و چاپی به میزان کمتری دقیق هستند. به همین دلیل است که دیجیتال مارکتینگ ارزانتر از رسانههای سنتی است.
بازاریابی اینترنتی در حال حاضر بیشترین و محبوبترین مورد در میان کسبوکارهای سراسر جهان است. پس از کشف طیف وسیعی از مزایای بازاریابی اینترنتی در ارتقای محصولات و خدمات آنلاین، بهزودی تبدیل به یک رسانه پیشرو برای بازاریابی در سراسر جهان خواهد شد.
برخلاف بازاریابی انبوه که بهطور مؤثر از مخاطبان محلی با استفاده از رادیو، روزنامهها و رسانههای چاپی بهره میبرد، بازاریابی اینترنتی به شرکتها اجازه میدهد که رابطه شخصی خود را با مصرفکنندگان خود از سراسر جهان برقرار کنند. به کمک دیجیتال مارکتینگ، کسبوکارها میتوانند محتواهای خود را از طریق ارتباطات شخصی و مقرونبهصرفهای به مشتریان خود تحویل دهند.
با تمام مزایایی که بازاریابی دیجیتال مارکتینگ میتواند برای کسبوکار شما داشته باشد، ایجاد یک برنامه دیجیتال مارکتینگ حرفهای میتواند مشتریهای بیشتری را به سمت محصولات و برند شما جذب کند و در همین راستا کسبوکار شما را نیز رونق میدهد.

در ادامه مزایای دیجیتال مارکتینگ را شرح خواهیم داد.
۱. راحتی و خدمات سرویس
راحتی باورنکردنی بازاریابی دیجیتال یکی از مزایای بازاریابی اینترنتی است. اینترنت بهراحتی قابلدسترسی است و میتوان به کمک اینترنت با مصرفکنندگان مختلفی در سراسر جهان ارتباط برقرار کرد. به همین دلیل، این امر هزینه خرید کالاها را در بین مرزها کاهش داده است.
برای واردکنندگان این مزیت بزرگی است، زیرا این امر به این معنی است که میتوانند بهراحتی و در خانههای خود سفارشهای خود را بهصورت آنلاین انجام دهند. علاوه بر این، شما بهراحتی میتوانید آیتمهای فروش را بهصورت آنلاین تماشا کنید.
شما میتوانید محصولات دیجیتال مارکتینگ موردنظر خود را از طریق اینترنت و تنها با یک کلیک خریداری کنید. بازاریابی اینترنتی برای کسبوکارها ابزاری بسیار عالی است، چراکه تجربه خریدی راحت را برای مشتریان به ارمغان میآورد.
کمهزینه بودن برای عملیات
یکی از مزایای اصلی بازاریابی آنلاین برای کسبوکارها، هزینه پایین آن است. شما میتوانید با بازاریابی اینترنتی ارزانتر از هر روش تبلیغاتی
دیگری مانند روزنامهها، تلویزیون و رادیو، تبلیغات خود را انجام دهید. در بازاریابی آنلاین، شما بهراحتی میتوانید یک فهرست رایگان را در طیف گستردهای
از دایرکتوریهای کسبوکار را دریافت کنید.
علاوه بر این، اینترنت به شما اجازه میدهد تا بیشتر از روشهای سنتی دیگر مانند تماس گرفتن، با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.
ارتباطات آنلاین ارزانتر از روشهای ارتباطی سنتی مانند ارسال نامهها و چاپ بروشورها است. بهعنوانمثال،
شما میتوانید همان اطلاعات را توسط یک پست الکترونیکی ارسال کرده و در مصرف کاغذ و چاپ و هزینههای پستی صرفهجویی کنید.
۳. اندازهگیری و پیگیری نتایج دیجیتال مارکتینگ
چیزی که بهندرت در بازاریابی سنتی یافت میشود توانایی اندازهگیری و پیگیری نتایج است.
با بازاریابی اینترنتی کسبوکار شما میتواند از ابزارهای مختلفی برای ردیابی نتایج کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده کند.
با استفاده از این ابزار نهتنها میتوانید اندازهگیری و پیگیری کنید، بلکه پیشرفت بازاریابی کمپین خود را بهصورت گرافیکی میتوانید به نمایش بگذارید.
نتایج اندازهگیری و ردیابی در کسبوکارتان به شما نشان میدهد که کمپین بازاریابی شما تا چه حد پیشرفت کرده است.
این به شما میآموزد که چگونه ترافیک و فروش خود را بهبود ببخشید. بدون توانایی اندازهگیری و پیگیری نتایج خود،
شما نمیتوانید تغییر و تحول کمپین بازاریابی خود را مشاهده کرده و آنها را بهبود ببخشید.
4. بازاریابی جهانی دیجیتال مارکتینگ
توانایی فروش محصولات و خدمات شما در سطح جهانی یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی جهانی در کسبوکار شما است.
در عرض چند ماه شما با تهاجمی از جستجوها، میتوانید میلیونها بیننده را به خود جذب کرده و مخاطبان زیادی در سراسر جهان دریافت کنید.
بهوسیلهی دیجیتال مارکتینگ، شما بهراحتی میتوانید از جغرافیای خود خارجشده تا محصولات و خدمات خود را به
مشتریان سراسر جهان بهصورت ۲۴ ساعته ارائه بدهید. مشتریان موردنظر شما در هرجایی که هستند، میتوانید آنها را بهراحتی جذب کسبوکار خود کنید.
اگر تعداد مخاطبان شما بیش از مخاطبان محلی باشند، استفاده از بازاریابی جهانی مزیت بسیار بزرگی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
۶. مزایای بازاریابی اینترنتی ؛ یک تیر و چند نشان
یکی از مزایای اصلی بازاریابی مدرن این است که بهوسیلهی آن میتوان میلیونها مشتری را مدیریت کرد. تا زمانی که زیرساخت وبسایت شما کارآمد باشد،
معاملات چندکاره بهراحتی میتوانند بهصورت موازی در کنار هم انجام شوند.
در این حالت، حتی باوجود معاملات زیاد، وبسایت شما قادر خواهد بود که خدمات رضایت بخشی را برای هر مشتری که آنلاین خرید میکند، به ارمغان بیاورد. این سازگاری بالا از دیجیتال مارکتینگ یک مزیت مهم برای کسبوکارها است که میتواند بهترین تجربههای خرید را برای مشتریان شما به وجود بیاورد.
امروزه استفاده از بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارها امری ضروری است که میتوانند فروش خود را بیشتر کنند.
و با توجه به اینکه اکثر مشاغل به سمت اینترنتی شدن پیش میروند در آینده نه چندان دور باید مباحث دیجیتال مارکتینگ جزو همیشگی کسب و کارها باشد.
طبق آمارها بیش از ۶۰ درصد افرادی که دسترسی به اینترنت دارند قبل از هر خریدی درباره آن کالا در اینترنت جستجو میکنند.
این جستجو میتواند یک اطلاع از قیمت ساده یا تحقیق عمیق باشد.
اگر شما دنبال خرید یک محصول باشید مطمئنا آن محصول رو در گوگل سرچ کردید تا بتوانید محصول مورد نظر خود را بیابید اینکه چطور اون محصول پیدا کنید
و چطور بتونید بهترین خرید را داشته باشیدو مشخصات و قیمت آن را پیدا کنید همه به دیجیتال مارکتینگ مرتبط خواهد شد.
نقش بازاریابی دیجیتال در این مرحله به چند بخش قابل تقسیم است. اول باید مقالات یا ویدیو مطابق نیاز شما تهیه و منتشر کرده باشد.
این بخش کار همان بازاریابی مبتنی بر محتوا است. دوماً وبسایت یا هر نوع بستر دیگری که برای انتشار محتوا در نظر گرفته شده باید سئو (SEO) باشد. به زبان ساده یعنی صفحه یا وبسایت در میان هزاران نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی بگیرد.
مفهوم دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار چیست؟
معنی و مفهوم دیجیتال مارکتینگ استفاده از کانال ها و روش های بی شمار دیجیتالی برای ارتباط با مشتری ها است.
البته مکان هایی که مشتری ها بیشترین زمان خود را آنلاین می گذرانند. از وب سایت ها گرفته تا شبکه های اجتماعی و فیلم و ویدیو ها. همانند تبلیغات دیجیتال و ایمیل مارکتینگ و بروشور های آنلاین و … — طیف وسیعی از تاکتیک ها و روش های بازاریابی و مارکتینگ وجود دارد که همگی زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار دارند.
بهترین بازاریابان دیجیتالی دید صحیحی از کمپین های تبلیغاتی برای رسیدن به هدف های فروش محصولات خود دارند.
و بر اساس اهداف تعیین شده بازاریابی, بازار یاب می تواند تشخیص دهد که کدام یک از کانال های فروش رایگان و پولی بیشتر در دسترس است
و بازده بیشتری در مدت زمان کمپین دارد..
برای مثال یک بازاریاب محتوا فروش یک کتاب جدید الکترونیکی محتوا و مقالات متفاوتی دی وبلاگ ها ایجاد می کند
در طرف دیگر بازاریاب شبکه های اجتماعی این وبلاگ ها و مقالات را در صفحات مجازی شرکت به اشتراک می گذارد و
با استفاده از ابزار های تبلیغاتی پولی در دسترس عموم مشتریان هدف قرار می دهد و از طرف دیگر بازاریابی ایمیلی
با ایجاد کمپین هایی ایمیل های جذاب و متفاوتی برای خریداران کتاب الکترونیکی و دانلود کنندگان آن ارسال می کند
تا اطلاعات بیشتری از شرکت و خدمات مشابه آن دریافت کنند . ما در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این نوع از دیجیتال مارکتینگ خواهیم داد.
وقتی چند فهرست و راهنماها را خواندید حالا وقت مقایسه کردن مدلها است. نام سه مدل پیشنهادی را جستجو میکنید.
در جستجو روی اولین لینک که یک تبلیغ است کلیک میکنید. تبلیغات داخل گوگل از سرویس گوگل ادز مدیریت و اجرا میشوند.
کارشناس دیجیتال مارکتینگ میتواند تبلیغات را طوری بهینهسازی کند که در میان نتایج جستجو به صورت هدفمند به مشتریان بالقوه نمایش داده شود.
معمولاً در جستجوها به یک نتیجه اکتفا نمیکنیم و چندین تب همزمان باز میکنیم. وقتی چندین گزینه وجود دارد، جزئیات اهمیت زیادی پیدا میکنند.
در این مرحله کارشناس باید مطمئن شود که اطلاعات موردنیاز کاربر در دسترس هستند
و در کل تجربه کاربر رضایتبخش باشد. اینجا مهارتهای طراحی، تجربه و واسط کاربری نقش پیدا میکنند.
به علاوه باید به کمک ابزارهای تحلیل دیجیتال مثل گوگل آنالیتیکس درک کرد که کاربران از چه منابعی وارد وبسایت میشوند،
چه کارهایی انجام میدهند و چه چیزی باعث میشود از خرید منصرف شوند. خلاصه در دنیای امروز بازارابی اینترنتی حرف اول را در تمامی کسب و کارها میزند و شما میتوانید
با استفاده از ابزارهای مختلف فروش محصولات خود را بالاتر ببرید نداشتن استرتژی برای استفاده از ابزارهای آنلاین و پیشرفته و یا اینکه اهمیت ندادن به آن باعث خواهد شد شما از صحنه تجارت و بازار یابی خارج شوید.
در نظر داشته باشید که هرگز یک راه حل ثابت و مشخص برای همه کسب و کارها وجود ندارد و با توجه به نوع مخاطب و وضعیت فعلی کسب و کار شما
در بازار استراتژی مشخص می شود. استراتژی های بازاریابی های مدرن شامل نحوه هدف گذاری،
کانال های معرفی شامل سئو ، شبکه های اجتماعی، تبلیغات اینترنتی، ایمیل مارکتینگ و…
و همچنین برنامه ریزی برای حفظ مخاطب و تبدیل آن به مشتری صورت می گیرد. ما با تحلیل نیازها و فرآیندهای کسب و کار شما می توانیم
پیشنهادات مفیدی در این زمینه به شما ارائه دهیم.
برای ثبت نام در کلاس های آموزشی دیجیتال مارکتینگ کلیک کنید.
کارشناسان آژانس دیجیتال مارکتینگ تیمورا آماده ارائه مشاوره در زمینه بازاریابی دیجیتال به شما هستند
آخرین دیدگاهها